HY-Carbon motorrens (Ofte kalt Hydrogenrens og/eller karbonrens) er en prosess for å fjerne karbon eller sot fra motoren på bilen. Disse forekomstene av uforbrente hydrokarboner ender opp med å tette motoren din, så vel som deler som for eksempel EGR-ventil, partikkelfilter og/eller turbolader.
Smørepunkt i Tønsberg er det første verkstedet i Norge som tilbyr behandling med HY-Carbon maskin. Vi legger vekt på å tilby tjenester som gjør bilholdet rimeligere for kundene våre, og øker levetiden på bilen.
Les mer om HY-Carbon motorrens og hva pressen sier på Autor (importøren) sine nettsider HER.
Det er forbrenningsprosessen i motoren som forårsaker sot-/karbonavleiringer i sylindere, stempler, partikkelfiltre, EGR-ventiler og turboer. Tilsotede deler reduserer effektiviteten og forhindrer at motoren fungerer som den skal.
Resultater er at om karbonforekomstene (sot) ikke fjernes regelmessig vil drivstofforbruket øke og det er mer sannsynlig at dyre deler må skiftes. Typisk pris på skifte av EGR ligger i området 7 000 til 14 000 kr og 30 000 for turbo.
Det er ikke uvanlig at biler blir feildiagnostisert på verksted, og får beskjed om tett DPF, tett EGR, feil på turbo eller swirlflaps, og beskjed om at dette må skiftes. Det er veldig sjelden at disse komponentene faktisk går i stykker, men veldig vanlig at de sotes ned slik at det kommer feilmeldinger fra de på en diagnose. Du bør aldri skifte slike komponenter før en HY-Carbon rens har vært forsøkt. Først og fremst fordi det veldig ofte er alt som skal til, og sekundært fordi det er viktig for en ny komponent som settes inn at systemet er rent og friskt slik at ikke nye, kostbare feil oppstår unødvendig.
Gjennom produksjon av hydrogen med Hy-Carbon maskinen som tilføres motoren mens den går og bilen står stille, renses motoren og dens kostbare komponenter. I tillegg kan Hy-Carbon maskinen manipulere motorens EGR ventil mens den renses for å optimalisere renseprosessen. Løsningen er effektiv og ikke-aggressiv siden det ikke benyttes kjemiske og etsende produkter i prosessen. Prosessen benytter kun strøm og deionisert vann.
Karbonet (sot) oppløses i motoren og går ut med eksosen som normalt. Etter en behandling vil bilens ytelse gjenopprettes til sitt opprinnelige nivå.
Hydrogenrensing kan redusere drivstofforbruket med opptil 15%, redusere miljøgifter som slippes ut med opptil 50% og redusere risikoen for dyre reparasjoner. Avhengig av kjørelengde vil kostnaden til en behandling ofte spares inn gjennom redusert drivstofforbruk. Bileieren reduserer sjansen for kostbare reparasjoner, opprettholder bilens verdi.
Bidra til redusert forurensning som en verdifull bonus for deg selv så vel som omgivelsene. En behandling koster fra Kr 1.595,- hos Smørepunkt i Tønsberg. Be oss om tilbud på rens HER