Onsdag 9. November 2022 utførte Smørepunkt Tønsberg sin HY-Carbon motorrens nr. 1.000 i Tønsberg
Jobben var en HY-Carbon EGR-rens på en VW Tiguan.
Bilen hadde en delvis fastkjørt EGR-ventil som løsnet og fikk normal funksjon i løpet av rensen.
Tilstede var Daglig leder på Smørepunkt Tønsberg, Mathias Steen. Representanter for Autor AS, importøren av HY-Carbon utstyret, og ikke minst den heldige kunden, Olav Villy Gustavsen. Det ble avholdt en enkel seremoni med blomster, kake og diplom til bileier.
Siden november 2020 har Smørepunkt Tønsberg utført HY-Carbon motorrens på 1.000 biler. Den gang var vi Norges første verksted med denne renseteknologien. I dag er vi Norges største på dette.
HY-Carbon motorrens er den nyeste teknologien for å rense DPF, EGR, Innsug, swirlflaps, Turboaktuatorer og forbrenningskammer i motorer. Bileiere opplever ofte problemer med disse komponentene, og hos de fleste verksteder er det fortsatt utskiftning av komponenten som er den vanlige løsningen. Dette er ofte fryktelig kostbart, og kunne vært unngått.
I løpet av de siste 2 årene har Smørepunkt Tønsberg spart sine kunder for flere millioner kroner i unødvendige reparasjoner, og vi registrerer at bilene vi renset for 2 år siden, med få unntak fortsatt fungerer uten at problemene har kommet tilbake.
Med unntak av EGR-ventilen er det svært sjelden at det er faktiske feil eller havari på komponenten, og selv på EGR-ventilen er det sjelden, men det er svært vanlig at komponenten ikke virker som den skal på grunn av opphopning av sot/karbon. Dette er en tilstedeværende problemstilling på alle moderne motorer. Bruksmønster og kjørestil påvirker hvor fort opphopningen skjer, men før eller senere vil lampene begynne å lyse.
HY-Carbon motorrens renser komponentene mens de sitter på bilen, og er derfor en enkel og effektiv metode for å fikse problemene. I tillegg er HY-Carbon motorrens en mer varig behandling enn utskiftning av komponenter. Når man skifter ut en EGR-ventil som er full av sot/karbon, så vil den nye ventilen fort sote ned på nytt på grunn av at resten av systemer fortsatt er like nedsotet.Avsnitt
Når man skifter ut et Dieselpartikkelfilter som har gått tett, så går det nye gjerne tett i løpet av kort tid. Dette skjer fordi grunnen til at det gikk tett er at motoren har lav eksostemperatur på grunn av dårlig gassgjennomstrømming, og det skyldes opphopninger lengre frem i systemet. Hadde eksostemperaturen vært høy nok ville dieselpartikkelfilteret renset seg selv. Når HY-Carbon motorrensen er utført vil bilen få like høye temperaturer i eksosen som den hadde da den forlot fabrikken som ny.
Fortsatt er behandling av biler med tydelige problemer med en av de nevnte komponentene det vi oftest gjør, men det blir mer og mer vanlig at kunder kommer og tar en forebyggende behandling etter hvert som kunnskapen om HY-Carbon motorrens brer om seg blandt bileierne. En forebyggende behandling er rimeligere, og vil alltid redusere forbruk og utslipp, samt redusere risikoen for problemer med disse komponentene for en lang periode.