Hvordan får jeg riktig motorolje?

Motoroljen er den aller viktigste komponenten når motoren din skal fungere problemfritt over tid, men hvordan skal du vite hvilken olje du bør bruke, og hvor ofte den bør skiftes?

Motoroljen er den aller viktigste komponenten når motoren din skal fungere problemfritt over tid, men hvordan skal du vite hvilken olje du bør bruke, og hvor ofte den bør skiftes?

Motorolje er et produkt som har hatt en enorm utvikling parallelt med utviklingen ellers i bilverdenen. Oljeproduktene som produseres og brukes i dag er produkter man knapt kunne forestille seg for 20 år siden. Og det samme kunne sies for 20 år siden…

Utvalg av motoroljer hos Smørepunkt

Forskjellige motorprodusenter har utviklet forskjellig teknologi for sine motorer, og dermed har de også utviklet forskjellige behov når det gjelder motorolje.

«I gamle dager» var det viskositet som var den viktigste egenskapen man målte hos motoroljen. Viskositeten er fortsatt det som enklest leses av når du ser etiketten på en flaske med motorolje. Det vil for eksempel stå SAE 10W-40 på etiketten. Dette forteller hvordan oljen oppfører seg på 2 forskjellige temperaturer. Bokstaven W indikerer at oljen kan brukes om vinteren (Winter). SAE er en forkortelse for Society of Automotive Engineering. En organisasjon som setter felles bransjestandarder for bilprodusentene.

SEA tabellen bestemmer hvilken viskositetsbetegnelse olje skal ha

SAE er en internasjonal standard. SAE ble grunnlagt av bl.a. Henry Ford tidlig på 1900-tallet. Senere har Amerika fått sin egen klassifisering (API) og Europa fått sin sertifisering (ACEA). Dette ble nødvendig ettersom motorteknologien, og dermed oljebehovet, utviklet seg forskjellig i USA og Europa. I moderne motorer er ikke viskositeten det viktigste parameteret for valg av olje. API og ACEA klassifiseringene er viktigere siden de forteller mer om oljen enn SAE.klassifiseringen gjør. På oljekanner finner du ofte både SAE, API og ACEA klassifisering. Det finnes andre internasjonale standarder også, som ILSAC for eksempel, men de er mindre utbredt.

API Oljeetikett

I moderne motorer har det oppstått behov for enda mer nøyaktige beskrivelser av innholdet i oljen. Og behovet varierer fra motorprodusent til motorprodusent. Derfor er det i dag vanlig for motorprodusenter å lage sine egne oljestandarder. Merkespesifikke oljestandarder. Disse standardene er det viktigste å treffe på når du velger motorolje til din bil.

Ikke alle produsenter har egne standarder. De forholder seg fortsatt til bransjestandardene som ACEA og API. Dette gjelder for eksempel Toyota, Suzuki, Subaru, Lexus og så videre… De fleste store produsentene har sine standarder. Dexos er GM-konsernet sine standarder for eksempel. Eksempler på produsenter som har egne standarder er VAG (VW og AUDI++), PSA (Peugeot, Citroen), Fiat, Volvo, BMW, Mercedes og Ford.

De merkespesifikke standardene fremkommer av etiketten på flasken. Noen ganger på forsideetiketten og noen ganger bak. I intruksjonsboken til bilen står det vanligvis hvilken oljestandard som gjelder for din bil. Der står det da enten en API-, ACEA-, eller Merkespesifikk standard. Denne standarden må du finne igjen på etikettene på oljeproduktet du vurderer for å være trygg på at du får riktig olje.

Så skulle man jo tro at det var det… Men så enkelt er det heller ikke. Instruksjonsboken ble produsert samtidig som bilen din ble produsert, og har ikke blitt oppdatert siden. Men oljebransjen har arbeidet videre og har i dag helt andre produkter å tilby enn de som var tilgjengelig da bilen din var ny. Bilprodusentene har også sluppet nye oljestandarder som i noen tilfeller erstatter de som står i din bok, og i andre tilfeller ikke erstatter de…

De fleste oljeprodusentene har databaser på nettet hvor du kan søke opp din bil, og få en liste over anbefalte produkter til din bil. Ardeca, som er det oljemerket vi bruker på Smørepunkt har dette HER. De produktene som fremkommer her vil være helt perfekt til din bil.

Helt til slutt kommer offisielle godkjenninger. Mange bilprodusenter har sett sitt snitt til å tjene penger på å selge offisielle godkjenninger av oljeprodukter til oljeprodusentene. Det vil du se på oljeflaskene ved at noen er merket med ordet Approved eller Freigabe foran oljestandarden. F.eks. «MB 229.51» eller «Approved MB 229.51». Det betyr ikke at den ene er bedre eller dårligere enn den andre, men kun at oljeprodusenten betaler Mercedes for tillatelsen til å sette Approved foran i det håp at de vil selge mer av motoroljen da, og fordi de da kan selge motoroljen til Mercedes merkeverksteder. Disse produktene er da testet hos bilprodusentens laboratorium, og det innebærer jo en ekstra trygghet.

Samtidig er det ingen kjente saker der oljeprodusenter har blitt tatt for å skrive standarder på flasken som produktet ikke overholder, så fordelen med offentlig godkjenning kontra egenmerking er ganske teoretisk. Ingen oljeprodusenter vil skrive en standard på flaskene sine uten at de selv har kontrollert og konstatert at innholdet faktisk oppfyller kravene. Du er med andre ord helt trygg, og gjør alt riktig, så lenge du finner oljestandarden du leter etter på etiketten.

Den enkleste løsningen når du trenger motorolje vil alltid være å komme hit til oss på Smørepunkt. Vi kan dette til fingerspissene, og finner frem akkurat den motoroljen du bør bruke i din bil. Og vi selger kvalitetsolje for superlave priser!

Det var hvordan du finner riktig olje. Da gjenstår spørsmålet «hvor ofte bør jeg skifte olje?».

Motoroljen utsettes for termisk og mekanisk slitasje når motoren er i gang. Mengden slitasje avgjøres av kjørestil og motorens generelle tilstand. I tillegg til denne belastningen vil også motoroljen forurenses av partikler fra forbrenningen og uforbrent drivstoff. Det betyr at oljen blir dårligere fra det øyeblikket du heller den i motoren og frem til den skiftes ut igjen. Etter hvert som motoroljen blir dårligere, øker slitasjen i motoren.

Motoroljen har også en annen, viktig funksjon. Den beskytter motorens innvendige komponenter mot korrosjon. Denne egenskapen mister oljen over tid, vel så mye som over kilometer. Det betyr at du trenger å skifte olje på en motor selv om den ikke har gått mange kilometer. Er det mer enn et år siden oljen ble skiftet, så bør den skiftes!

Bilprodusentene har utarbeidet anbefalinger for bilene sine, og det er lett å anta at det å følge disse anbefalingene gjør at bilen går problemfritt. Det er ikke riktig. Det er en evig kamp om å selge flest nye biler, og mange biltester tar også hensyn til forventede servicekostnader når en vinner skal kåres. Det gjør at bilprodusentenes strekker sine anbefalinger så langt de tør, og de må leses og forstås som et minstekrav, og ikke som en perfekt vedlikeholdsløsning.

Bilprodusentene har en ambisjon om at bilene skal fungere problemfritt nok, lenge nok. Ikke at de skal fungere så problemfritt som mulig, så lenge som mulig. Det siste er vanligvis bileierens ønske. Skal du ha en bil som fungerer slik, så må du skifte motorolje oftere enn produsentens anbefaling. Gjerne dobbelt så ofte!

Igjen er det lurt å besøke oss på Smørepunkt hvis du er usikker på hva du bør gjøre, og når du bør gjøre det. Hos oss får du ærlige råd. Vårt mål er at kundene våre skal drifte bilene sine så rimelig som mulig, så lenge som mulig.

Vi ses!

Mathias Steen
Markedssjef, Smørepunkt

Kategorier

Bestill Oljeskift

Fra 699,- inkludert filter og olje - 45min

Best seller

Bestill Motorrens

Ca 120 min Fra 1.195,-

Siste nytt